Met passie bakken geld verdienen

Gouden ei

Wat hebben Yaro, Mike en Tim gemeen? …oh? Je hebt geen idee over wie ik het heb? Yaro, Mike en Tim zijn “new style entrepreneurs”: nieuwe stijl ondernemers. Ik kom ze regelmatig tegen op mijn wandelingen door het internet. Yaro, Mike en Tim vertegenwoordigen een nieuwe kijk op het ondernemen. En ze zijn daar zeer succesvol in.

Wie zijn Yaro, Mike en Tim?

Een korte introductie dan maar eerst. Yaro Starak, Mike Michalowicz en Tim Ferriss zijn onconventionele ondernemers met een onconventionele stijl. Ze verdienen hun brood met compleet verschillende dingen. Yaro is een professioneel blogger, Mike is een bedrijfsconsultant en Tim is een life-style goeroe.

Yaro Starak

Is de in de blogosphere even bekende als harige Australiër, die zijn sporen als professioneel blogger meer dan verdiend heeft. Hij is de eigenaar van het blog Entrepreneurs-journey.com en runt een soort internetschool voor nieuwbakken bloggers. Yaro doet dat verbazingwekkend slim op Blogmastermind.com.

Mike Michalowicz

Is de bedenker van de Toilet Paper Entrepreneur, en begeleidt en neemt deel in start-ups van kleine ondernemers. Een echte wegbereider en mentor voor het kleinbedrijf in de VS. Wij Europeanen gaan het vast ook nog wel van hem leren. Lees Toilet Paper Entrepreneurs zijn anders en alles wordt duidelijk.

Tim Ferriss

Gaat alleen voor de lol in het leven, maar is geen lanterfant. Een oprechte, positief denkende Amerikaan die weet dat hij zelf verantwoordelijk is voor het brood op de plank. Bedacht daarom de The 4-Hour Workweek en maakte van zijn brood een dik belegde boterham.

Wat hebben Yaro, Mike en Tim gemeen?

Terug naar die ene, brandende vraag. Wat hebben deze drie ondernemers gemeen? Dat is PASSIE. Hoe verschillend ze ook zijn, Yaro, Mike en Tim doen niet onder voor elkaar als het gaat om de passie die ze voor hun ondernemingen voelen. En dat dragen ze ook uit. Met verve en voortdurend. Het is zelfs hun missie geworden en voor veel ondernemers zijn zij de raadsman.

Yaro, Mike en Tim zijn schoolvoorbeelden van hoe passie tot succes kan leiden. Passie, maar dan ook echte PASSIE is in hun ogen een succesfactor van ondernemen. En ik ben het volledig met ze eens.

Passie als succesfactor

De filosofie van Yaro, Mike en Tim is simpel: passie is de eerste voorwaarde voor succes. Begin nooit aan een onderneming waar je niet voor honderd procent achter staat. De kans is klein dat het een succes wordt en waarschijnlijk brengt het je ook niet het grote geld. In ieder geval zal het je geen bevrediging geven en je wordt er niet gelukkig van.

Wil je ondernemen, doe dan eerst aan zelfreflectie. Ga bij jezelf na wat jou werkelijk beweegt. Waar haal jij je energie vandaan? Wat vind je onweerstaanbaar om te doen? Waar kun je echt je ei in kwijt? Want waar je ook in gaat ondernemen: het moet volledig jouw ding zijn!

Waarom is passie zo’n belangrijke factor? Omdat je door passie energie haalt uit je werk. Je presteert beter dan de concurrent. Want jij bent het die altijd net iets verder gaat, die altijd de betere kwaliteit levert en altijd de scherpere blik heeft.

Als je onderneemt in wat werkelijk jouw passie is, dan zul je er het maximale uit halen. Dat leidt tot succes en onvermijdelijk ook tot geld.

Passie als funfactor

Maar de grootste beloning is een neveneffect. Passie in je werk schenkt plezier in het leven. Dat is wat je de zin geeft om er ’s ochtends weer tegenaan te gaan. De passie van het ondernemen is de funfactor van het leven. Het maakt van werken vakantie en van de workaholic een levensgenieter. Dat is eigenlijk de boodschap van Yaro, Mike en Tim.

Print Friendly

Deze pagina delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Google+

0 reacties… add one

Reageer