Een slim idee waardoor je geheid gelezen wordt

Plaatje waar je niet omheen kunt

Heb jij de foto bij dit blogje al bekeken? Vast wel. Het is makkelijker om hem te zien dan hem te missen.

Apart is dat met plaatjes. Wij mensen kunnen er met geen mogelijkheid omheen. Ons oog trekt er naartoe.

Er is iets in ons binnenste dat zegt dat je móet kijken. Het is makkelijker om daar gevolg aan te geven, dan te proberen het plaatje te ontwijken.

Zo zou je eigenlijk willen schrijven

Zou het niet fantastisch zijn als je zo ook kon schrijven? Zo dus dat mensen jouw artikel zien en het spontaan gaan lezen.

Gewoon, omdat het nou eenmaal makkelijker is om het wel te lezen dan niet.

Ik kwam deze redenering laatst tegen in The 2nd Most Important Element in Copywriting van Copyblogger’s Robert Bruce. Het ging over de openingszin van je blogartikel. Die heeft de taak om te zorgen dat de lezer door gaat lezen.

De openingszin als begin van een onvermijdelijk domino-effect.

Daarvoor moet die zin uiterst onweerstaanbaar zijn. Zo onweerstaanbaar dat hij makkelijker wel leest dan niet.

Waarom niet meteen alle zinnen?

Nu heb ik een ambitieus idee. Waarom zou het bij die openingszin moeten blijven? Waarom zou je de redenering niet doortrekken naar heel je blogartikel?

Ik weet dat dat kan.

Er zijn genoeg technieken om zoveel spanning in je relaas te bouwen dat mensen het per se willen lezen. Of het nu om fictie gaat, of om zakelijke stukken die bedoeld zijn om te overtuigen.

Heerlijk voor de lezer EN de schrijver

Wat wil je bereiken met wat je schrijft?

Dat jouw boodschap binnenkomt:

  • Zodat je volgers aan je bindt
  • Zodat je klanten werft
  • Zodat je jouw product of dienst verkoopt
  • Zodat de klant EN jij samen beter worden van de energie die jij geeft

En…

…zodat je nu en dan bevestigd wordt in wat je doet:

Tweetcompliment Menna de Jager

Die complimenten heb je nodig, want het zijn de golven waarop je voortsurft als Vrije Werker.

(Heb je dat e-book trouwens al? Vraag het hier aan, je krijgt het samen met mijn updates.)

Voor beiden maximaal profijt

Het moet echt leuk zijn. Voor de schrijver EN de lezer, zoals Menna zegt.

Als je zo kunt schrijven dat lezen een eitje wordt waar niemand omheen wil; als lezen een onontkoombaar plaatje wordt – net als de foto bij dit blogstuk – dan bereik je dat.

Dan is jouw schrijven het recept voor jouw killing succes

…EN het levert de lezer de oplossing voor waar hij of zij mee worstelt.

Het is heel goed te leren

Dat wil je toch onder de knie krijgen als Vrije Werker?

Ik heb iets waarmee je dat heel goed kunt leren.

Een site waar ik je tips, tricks en technieken leer, waardoor jouw artikelen onontkoombare plaatjes worden.

Plaatjes die niet alleen graag gezien worden, maar die ook klanten voor je werven.

Die site is exclusief en alleen voor Vrije Werkers! Je wordt één keer lid en hebt dan voor altijd toegang. Hij heet Klantenwervend Bloggen en hier kun je er alles over lezen.

Print Friendly

Deze pagina delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Google+

0 reacties… add one

Reageer